kijkwijzer architectuur
Kijkwijzer Architectuur : the Towerbridge of London
1.- Wat zie je. hoe verhoudt het gebouw zich met de |
¨ opgenomen in omgeving
Het gebouw is goed opgenomen in de omgeving. De stad
London is wat betreft gebouwen erg dynamisch en je ziet veel verschillende
bouwstijlen door elkaar heen. Ik vind dat de brug goed in London past.
¨ contrast met omgeving
De brug ziet er redelijk oud uit en bestaat niet uit
alleen maar glas, zoals bij sommige gebouwen in London lijkt. De brug past
vooral bij het oudere gedeelte van London en ik vind dat de brug goed staat.
¨ gebouw domineert de omgeving
nee, ik vind van niet. Maar het gebouw valt zeker op.
Opdrachtgevers vragen architecten vaak om een opvallend gebouw neer te
zetten Wanneer een nieuw gebouw in de oude binnenstad wordt ingepast, staat de
architect voor de keuze zijn gebouw hieraan aan te passen of juist een zo groot
mogelijk contrast te zoeken
2.- Wat zie je: welke materialen vallen op? (Kies een |
¨ baksteenmetselwerk
¨ beton
¨ kunststof
¨ natuursteen
¨ staal (of ander
metaal)
¨ glas
¨ pleisterwerk
¨ hout
¨ opvallende
materiaalcombinaties
De keuze van materiaal draagt bij tot de betekenis die we aan een gebouw
toekennen Bij een groot bankgebouw worden vaak luxe materialen gebruikt, zoals
marmer Metselwerk met bakstenen is typisch Hollands en geeft de gebouwen een
vertrouwd uiterlijk Moderne architecten passen vaak ongebruikelijke materialen
en materiaalcontrasten toe
3.- Wat zie je: wat is de grondvorm van het gebouw? |
¨ grote "doos" vormen
¨ structuur van blok vormen
¨ organische vormen
¨ twee redelijk
rechte torens met versieringen waartussen een brug voor verkeer is en een
loopbrug.
De eenvoudige doosvorm is kenmerkend voor het modernisme en bepaalt veel
van de architectuur tussen 1930 en 1980 Structuralisten werken met kleinere -
vaak geometrische - vormen die gestapeld worden in een structuur waarin
herhaling, ritme en variatie een rol speelt Organische vormen zijn
niet-geometrische vormen die ontleend zijn aan de natuur, ooit geïntroduceerd
door de Spaanse architect Gaudi
4.- Wat zie je: hoe verhoudt zich de facade met de rest |
¨ facadebouw; façade domineert de rest van het gebouw
¨ façade en
bouwvolumes vormen een geheel
¨ geen echte façade; bouwvolumes bepalen het uiterlijk van
het gebouw
Een architect kan beginnen met de buitenkant - de verpakking - van het
gebouw In de negentiende eeuw is deze façade architectuur gebruikelijk
Moderner is het van binnenuit te beginnen, dus het gebouw als optelsom van
kamers, ruimtes of bouwvolumes Niet symmetrische en niet vlakke gevels zijn dan
vaak het resultaat. zoals bij het Rietveld Schroderhuis in Utrecht
5.- Wat zie je: valt de entree van het gebouw op? |
¨ entrée krijgt veel nadruk Hoe?
¨ Entrée weinig
opvallend, zit aan de zijkanten van de torens.
¨ Gebouw mist centrale entrée. Waarom?
Barokke gebouwen uit de zeventiende eeuw hebben vaak een opvallende entree,
met bijvoorbeeld veel trappen Een indrukwekkende entree verhoogt de status van
een gebouw Tegenwoordig zijn entreepartijen vaak wat bescheidener van opzet of
ontbreekt zelfs een centrale ingang, zoals bij Muziekcentrum Vredenburg in
Utrecht.om de drempel tussen de straat en het gebouw zo klein mogelijk te maken
6.- Wat zie je: wat valt op aan de constructie? |
¨ duidelijk zichtbare skeletbouw, van de brug overspanning. De torens zien er meer uit als
grote, lange muren.
¨ skeletbouw verborgen achter gordijnwand
¨ geen skeletbouw, maar dragende muren.
In de moderne architectuur is bijna altijd sprake van skeletbouw Het
skelet, bijvoorbeeld van betonnen kolommen, houdt dan het gebouw overeind
Het gebouw stort niet in als er muren worden weggebroken Een architect
staat voor de keuze het skelet 'eerlijk' zichtbaar te laten of het te
verbergen, bijvoorbeeld achter een dun vlies van glas en plaatwerk.
7.- Werkwijze. waardoor heeft de architect zich laten |
¨ functionele architectuur: less is more"
¨ bestaande
tradities, oude stijlen less is a bore
¨ veel niet functionele extra's
'Less is more' is de slogan van het modernisme. Hoe kaler de architectuur
hoe mooier 'Less is a bore" is de slogan van het post modernisme en betekent
dat er niet-functionele zaken, zoals decoraties, aan het gebouw mogen worden
toegevoegd Vooral in de
negentiende eeuw maar tegenwoordig ook weer, gebruiken architecten vaak
vroegere stijlen klassiek, middeleeuws of renaissance) voor nieuwe
gebouwen, zoals bij het Centraal Station in Amsterdam. Het hedendaagse
gebruik van klassieke elementen noemen we Post-Modernisme.
8.- Functie. verwijst architectuur naar gebruiksfunctie |
¨ het gebouw sluit aan bij de traditionele vorm. Welke?
¨ Ja, niet
traditioneel, maar wel herkenbaar. Hoe? Het ziet er gewoon uit als een brug,
maar toch wel een bijzondere en luxe brug, want er zijn hele torens met een
loopbrug bijgemaakt. Het is wel een pronkbrug.
¨ Nee, gebouw zou ook andere functie kunnen hebben
Weinig architecten houden vast aan
traditionele vormen, zoals bijvoorbeeld een kerk met een klokkentoren dat is.
Lange tijd is het gewoonte geweest de gebruiksfunctie een geringe rol te laten
spelen in het uiterlijk van een gebouw Een kantoorflat, woonflat, school of
bioscoop zijn dan niet meer echt van elkaar te onderscheiden Tegenwoordig is er
meer aandacht voor het herkenbaar maken van de gebruiksfunctie.
9.- Betekenis: welke associaties roept het gebouw op? |
¨ status, macht
¨ veel uiterlijk
vertoon (extravagant), maar toch ook niet overdreven. De brug is wel duidelijk
aanwezig.
¨ gesloten bolwerk, vesting
¨ pure, abstracte architectuur.
¨ Open, toegankelijk gebouw
¨ Klassiek, traditioneel
Uit je antwoorden op bovenstaande vragen blijkt in veel gevallen al wel met
welke categorie je het gebouw associeert.
Pure 'abstracte' architectuur is architectuur die weinig
rekening houdt met bestaande tradities en niet echt verwijst naar de
gebruiksfunctie Van Rietveld wordt wel gezegd dat hij abstracte architectuur
maakt De overige categorieën spreken voor zich